Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Indiana Jones és a kristálykoponya királysága

2008.11.09

Akinek nincs kedve hosszas elemzést olvasni, zanzásítom a kritikát. A film borzasztó.

Részletesebben:

Komoly elvárásaink nem lehettek a negyedik résszel kapcsolatban. A Spielberg-Lucas páros egyértelműen elfáradt. Indiana Jones harmadik kalandja óta nem sikerült értékelhető alkotást összehozniuk. Se együtt, se külön-külön. Teljesen átlagos akciófilmeket készítettek (Különvélemény, Világok harca), vagy régi sikereket klónoztak (Csillagok háborúja sorozat).

E megújulási képtelenség ékes példája a régész professzor új, és feltehetőleg/remélem utolsó megpróbáltatása. Sajnos hiába készült úgy ez az epizód, mint Luca széke. Hiába volt sokszor átírva a forgatókönyv. Az ötlettelenség és a kínos izzadságszag átüt a mozi vásznon. Be kell látnunk, e két jobb napokat látott rendező és ötletgyáros fénykora a 70-es, és 80-as évek voltak. Sokat köszönhetünk nekik, de már eljárt felettük az idő.

Már az első jelenet előrevetíti a katasztrófát. Egy kedves kis állatka dugja ki digitális fejét a föld alól. Édes. Az első és eredeti részt leszámítva, Indi kalandjai soha nem voltak igazán horrorisztikusak, inkább amolyan családi mozi jellegűek. Itt pedig végleg lesüllyedünk a dedóba. Bár az óvodások filmműsora is agresszívebb (sajnos), mint ez az alkotás. Egyszerűen nem lehet komolyan venni egyik jelenetét sem. Természetesen az infantilis humor valamennyire belefért a korábbi folytatásokba is, de amit most kaptunk az már tényleg az Én kicsi pónim szintjén mozog. Mondjuk az is lehet, hogy nem filmmel van gond, hanem csak én nőttem fel.

Az alaptörténet nem lenne rossz, hisz kiderül, hogy bizonyos misztikus történelmi események mögött bizony az UFO-k vannak. Ez egy felvállalható gondolat. Sajnos a történetet mégsem tudták elfogadhatóan felépíteni. Mindent agyoncsap a szokásos klisék és a karikatúraszerű szereplők elburjánzott alkalmazása, amihez társul az átlátszó trükkök illúzióromboló tömkelege. Ez különösen a hátterekre igaz. Egyszerűen süt mindenről, hogy grafika. De még ez is letolható lenne kollektív torkunkon, ha nem az első három epizód újraforgatott jelenetein unatkoznánk. Mik ezek a végletekig elkoptatott panelek? Nézzünk néhány példát. Minden kérdésre a megoldás a világ másik felén található meg. Igaz, akkor még nem volt net. A világ másik felére csak egy lerobbant teherszállítóval lehet eljutni. Legalábbis a professzornak és ,,segítőinek”. A rosszfiúk nagyon sokan vannak. Gyakorlatilag a világ minden táján kifogyhatatlan mennyiségben állnak készenlétben, persze komplett nehézgép technikával együtt. Ja, és nagyon buták. Kivéve persze a fő gonoszt, aki elég értelmes, de azért nem annyira, mint a professzor. A jóságos szereplők is butábbak, mint Indi, de legalább jószívűek, ami kompenzálja, hogy amúgy semmire sem használhatóak a főszereplő hátráztatásán kívül. A hatvanas éveit taposó Indinek nem áll jól, hogy mindenkit le tud verni, közben pedig suta James Bond beszólásokkal sokkolja bájgúnár fiát. Hát, igen a fiú. Szerintem nyugodtan belefért volna, hogy hasonló karakter legyen az utód. Nem világos, hogy miért választották ezt a megoldást. Pontosabban értem, hogy sok geg lehetőségét látták a folyton fésülködő, műveletlen jampi, és a decens öregúr együttműködésében, de úgy érzem, ez nem igazán jött be. Ez nem volt olyan jó lehetőség, mint a harmadik részben az öreg Jones és Indi közös vesszőfutása. Mégpedig azért nem, mert míg Connery által megformált figura valóban régivágású, öreguras, professzoros volt, addig Indibe mindig is benne volt a csibészség. Így nem tud olyan markáns és vicces lenni a két karakter közötti különbség. Egyetlen jó húzás a filmben, hogy a végén Indi felveszi a kalapját fia elől, és nem adja át a ,,koronát”. Ebből sejteni lehet, hogy a fura nevű Shia LeBeouf nem lép Indi nyomdokába. Szerencsére. Az első részben röviden szerepeltett ex  - és mint kiderül - örök szerelem, a megöregedett, kikerekedett Marion felbukkanása, és a film végén örök hűség fogadása a professzorral, szintén a sorozat nyugdíjazását jelzi.

Már az is nagyon unalmas, hogy folyton valami kihalt nyelven mormogott szavak homályos utalásain kell előrehaladni. Persze a 3000 éve kihalt nyelvek dekódolása is gyorsan megtörténik, bár ennek nincs jelentősége, mivel ezek a nyavalyás kihalt törzsek nem írnak le konkrét GPS koordinátákat, csak ezerféleképpen értelmezhető hablatyot, ami alapján ők sem találnának vissza a szülőfalujukba.

A fő klisé, hogy ha magasból nézem a padlót, akkor oda van vésve/festve, amit eddig mindenki keresett, de senki szemét nem szúrta ki. A téglák húzogatása, nyomkodása bejáratot keresve már akkora sablon, hogy akár természetesnek is vehetjük az ilyen filmekben. Nekem erre lenne jobb ötletem, de azt megtartom magamnak. 

Nem klisé, de szánalmas, hogy az ezer éve elhagyott templom fala mögött bennszülöttek kuksolnak naphosszat, hogy ha valami sírrabló arra jár, akkor látványosan kidöntve a falat előugorjanak, és megvédjék az éppen akkor általuk tönkretett templomot.

A történetben szokás szerint számtalan logikai bukfenc, megmagyarázhatatlan dramaturgiai fordulat van, de ezekkel nem érdemes foglalkozni, hisz a műfaj kereteibe belefér az ilyesmi.

Ami mellett nem szeretnék elmenni, az Ford alakítása, személye. Kétségtelen, hogy nélküle nem fog működni ez a franchise. De ezt az összetákolt alkotást ő sem tudta megmenteni. Egyszerűen nem kapott rá lehetőséget. Túl sok anyagot sűrítettek a filmbe, hogy kompenzálják a gyenge forgatókönyvet. Ettől viszont kevés idő jutott Fordnak. Nem tudott eleget fintorogni és beszélni, élni. Nem rajta múlt.

Összességében elmondhatjuk, hogy egyszer nézhető, de gyorsan felejthető mozival van dolgunk, ami nélkül vígan eléldegéltünk volna, meleg szívvel gondolva az első három rész nosztalgikus emlékére.

Indiana Jones RIP.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.